JomGempaq Forum

Selamat datang ke Forum Jomgempaq


    Menjelang Bulan Ramadhan

    Share

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Wed 06 Aug 2008, 9:04 am

    Sedar tak sedar lagi beberapa minggu akan menjelangnya bulan ramadhan...
    Kita akan berpuasa selama sebulan apabila anak bulan ramadhan kelihatan...

    So..dalam menanti debaran menanti bulan ramadhan...
    Jom kita borak..persiapan dan pengalaman korang menghadapi bulan puasa yang penuh dengan cabaran dan kesabaran...
    Apa yang korang akan lakukan di bulan puasa nanti?
    Apa hidangan yang korang akan beli/masak untuk berbuka dan sahur?
    Apa pengalaman korang untuk bulan puasa yang lepas?

    Jom kita borak tentang puasa... haha






    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    Bahulu Manis
    Moderator
    Moderator

    Male
    Number of posts : 567
    Age : 28
    Location : Pengkalan Chepa, Kelantan
    JGR : 1110
    Maritial status : Single
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-07-18

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by Bahulu Manis on Wed 06 Aug 2008, 6:41 pm

    yg penting kat cni, sape2 yg ponteng puasa thun lepas, ganti la cepat2 puasa anda er....selagi ade mase ni... haha


    _________________

    http://www.bahulumanis.blogspot.com
    Dapat gak tambah satu post lagi arini

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Wed 06 Aug 2008, 8:06 pm

    Bahulu Manis wrote:yg penting kat cni, sape2 yg ponteng puasa thun lepas, ganti la cepat2 puasa anda er....selagi ade mase ni... haha
    ade ke yang belom ganti?
    wah...cpeat le ganti...
    masih ada masa lagi...yg penting aku dah ganti awal haha


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    cik_fara
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 26
    Location : Di sisi mu
    JGR : 350
    Maritial status : Single
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 2
    Registration date : 2008-06-28

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by cik_fara on Wed 06 Aug 2008, 10:09 pm

    Sama je macam tahun-tahun lepas.... haha

    Bahulu Manis
    Moderator
    Moderator

    Male
    Number of posts : 567
    Age : 28
    Location : Pengkalan Chepa, Kelantan
    JGR : 1110
    Maritial status : Single
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-07-18

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by Bahulu Manis on Thu 07 Aug 2008, 6:11 am

    cik_fara wrote:Sama je macam tahun-tahun lepas.... haha
    ape yg samenye cik fara oi....
    juadahnye ke, penatnye ke..cube citer ckit...
    haha


    _________________

    http://www.bahulumanis.blogspot.com
    Dapat gak tambah satu post lagi arini

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Thu 07 Aug 2008, 8:27 am

    Bahulu Manis wrote:
    cik_fara wrote:Sama je macam tahun-tahun lepas.... haha
    ape yg samenye cik fara oi....
    juadahnye ke, penatnye ke..cube citer ckit...
    haha
    a'a...betul tu...
    tak nak ke buat kelaianan isitu menghantar juadah percuma buat cik abang bahulu nih haha haha


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Thu 07 Aug 2008, 10:22 pm

    rasanya takde beza pun puasa tahun ni ngan tahun lepas kut.. heee.. duk ngan keluarga lagi.. mama yg masak.. hihihi~ x pun beli juadah..oh.. bezanya tahun lepas berpuasa di maktab.. tahun ni berpuasa di rumah dpt balik awal.. yeeee.. best tul.. razz

    cik_fara
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 26
    Location : Di sisi mu
    JGR : 350
    Maritial status : Single
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 2
    Registration date : 2008-06-28

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by cik_fara on Fri 08 Aug 2008, 2:18 am

    Bahulu Manis wrote:
    cik_fara wrote:Sama je macam tahun-tahun lepas.... haha
    ape yg samenye cik fara oi....
    juadahnye ke, penatnye ke..cube citer ckit...
    haha

    juadahnya mesti first puasa buat air bandung...tahun nie nak buat jugak lah haha
    penatnya mungkin masa hari pertama lepak sebab lebih minum air embrace
    tahun lepas puasa tak berapa rasa letih sebab sibuk belajar wat homework
    tapi rasanya tiada yg lain dari tahun-tahun lepas semuanya still sama....

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Fri 08 Aug 2008, 8:21 am

    azaleadz wrote:rasanya takde beza pun puasa tahun ni ngan tahun lepas kut.. heee.. duk ngan keluarga lagi.. mama yg masak.. hihihi~ x pun beli juadah..oh.. bezanya tahun lepas berpuasa di maktab.. tahun ni berpuasa di rumah dpt balik awal.. yeeee.. best tul.. razz
    owh..tahun ni tak pose kat maktab...cuti ke? haha
    best kan..bila buka pose sama...berkumpul sama...
    pastu atas meja banyak sangat makanan haha


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Fri 08 Aug 2008, 8:26 am

    cik_fara wrote:
    juadahnya mesti first puasa buat air bandung...
    fara wat air bandung camne?
    pakai air soda ek?
    ingat lg kalo kat kampong mak ni...berkumpul buka puasa...
    allahyarham paklong saye buatkan air bandung guna air soda yg gas tu...
    best sesangat...rindu nak buka pose kat kampong...
    tap skarang dah takde sape dah...
    nenek pon dah takde...yg ada cuma maklong je... hmm1


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Fri 08 Aug 2008, 2:40 pm

    bukan cuti.. dah kuar mengajar skang.. :) dah jadi pendidik..hiks..

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Fri 08 Aug 2008, 4:44 pm

    azaleadz wrote:bukan cuti.. dah kuar mengajar skang.. :) dah jadi pendidik..hiks..
    owh...dah kuar mengajar...
    mengajar dekat dengan rumah mak ke?
    bestlah kalo camtu...
    cube bayangkan kalo dapat mengajar jauh dari keluarga....
    nak bulan puasa...mau tak meraung haha


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Fri 08 Aug 2008, 4:51 pm

    ha'ah.. mengajar di KL jer.. :) dekat ngan umah.. kite ngajar tengah bandar.. kalau singgah sogo tu bitau jer.. hihihi~ razz

    petrozza73
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Male
    Number of posts : 273
    Age : 43
    Location : Kg. Pandan. KL
    JGR : 440
    Maritial status : In relationship
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-07-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by petrozza73 on Fri 08 Aug 2008, 6:42 pm

    azaleadz wrote:ha'ah.. mengajar di KL jer.. :) dekat ngan umah.. kite ngajar tengah bandar.. kalau singgah sogo tu bitau jer.. hihihi~ razz

    carik geng shopping la tu...

    blackrose
    Every Rose Has It's Torn
    Every Rose Has It's Torn

    Female
    Number of posts : 4718
    Age : 36
    Location : Di Belakang Anda..!!
    JGR : 1600
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 19
    Registration date : 2008-03-24

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by blackrose on Fri 08 Aug 2008, 7:09 pm

    azaleadz wrote:ha'ah.. mengajar di KL jer.. :) dekat ngan umah.. kite ngajar tengah bandar.. kalau singgah sogo tu bitau jer.. hihihi~ razz
    tengah bandar???
    sekolah ape ek tengah bandar? hmm
    sekolah swasta ke lea??? haha


    _________________


    ~ U Dont Marry With Someone U Can Live With, But U Marry Someone U Cannot Live Without ~

    ~ BlackRose's Blog ~


    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Fri 08 Aug 2008, 7:47 pm

    sekolah kebangsaan.. lama da sekolah tu.. :) dari zaman jepun lagi ada.. sekolah budak lelaki.. sebelah lppkn..

    ifilasaila
    Moderator
    Moderator

    Male
    Number of posts : 546
    Age : 40
    Location : Country Homes, Rawang
    JGR : 1166
    Maritial status : Married
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-05-16

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by ifilasaila on Fri 08 Aug 2008, 8:09 pm

    Bulan Ramadhan Bulan Pesta Ibadah

    Janganlah Ramadhan dijadikan pesta makan minum
    Janganlah jadikan Ramadhan banyak tidur-tidur sahaja di siangnya
    Janganlah jadikan Ramadhan selepas sedikit ibadah sembahyang kemudian berbual dan borak-borak yang banyak
    Selepas berbual-bual banyak pulang ke rumah kemudian tidur, malam tidak bangun pula menghidupkan malam bersama Tuhan

    Ramadhan bukan sekadar menghidupkan malam, siang berlapar-laparan dan berletih-letihan
    Ramadhan adalah untuk menghidupkan fikiran, hati dan jiwa dengan rasa bertuhan
    Ramadhan hendak memeriahkan jiwa dengan rasa kehambaan, rasa hina, rasa lemah dan rasa kerdil di hadapan Tuhan yang Maha Kuasa

    Ramadhan hendak mengimarahkan jiwa dengan rasa rendah diri, takutkan Tuhan, cintakan-Nya, rasa bertuhan sentiasa
    Ramadhan hendak menghidupkan jiwa timbang rasa sesama manusia
    Rasa kasih sayang, simpati sesama manusia yang derita, yang tidak punya apa-apa
    Ramadhan hendak menebalkan rasa berdosa, takut kalau terlibat lagi dengan dosa
    Ramadhan hendak rasa agung-Nya Tuhan, hebat dan kuasa-Nya Tuhan

    Ramadhan bukan sekadar ibadah luaran-luaran yang meriah dan ceria yang dalam gelap-gelita
    Yang penting jiwa hendak dihidupkan, memeriahkan yang di dalam jiwa
    Tuhan pandang bukan yang luaran tapi yang di dalam
    Tuhan hendak melihat yang di dalam batin manusia apakah hidup jiwanya rasa bertuhan

    Siangnya berpuasa, malam sembahyang, banyak membaca Al Quran untuk memberi cahaya kepada jiwa yang selama ini gelap-gelita
    Membanyakkan berzikir bukan lafaznya tapi penghayatannya
    Berzikir bukan sekadar menyebut di lidah tapi menyebut di hati, dirasa oleh jiwa
    Berzikir bukan di lidah tapi ingatan di hati

    Kedatangan Ramadhan adalah dengan tujuan hendak menghidupkan hati yang mati sebelumnya
    Moga-moga kesan sebulan menghidupkan hati tahan setahun lamanya
    Kemudian Ramadhan datang lagi hidupkan pula lagi hati yang mati
    tahan pula setahun lagi
    Itu bagi orang awam yang selalu sahaja cuai dan lalai

    Bagi orang yang bertaqwa jiwanya hidup setiap masa
    Kedatangan Ramadhan hanya untuk darjat dan pangkat di sisi Tuhannya
    Tapi kalau kedatangan Ramadhan tidak pun menghidupkan jiwa
    Luar meriah di dalam tidak meriah
    Luar terang-benderang dengan syariat lahir, syariat batinnya gelap
    Kalau di luar Ramadhan tentulah lebih-lebih lagi malang
    Gelaplah hati sepanjang tahun
    Tidak ada masa hati yang terang, sungguh malang sedeh

    ajidss
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Male
    Number of posts : 256
    Age : 29
    Location : play computer games and ps2,ps3.
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-03-14

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by ajidss on Fri 08 Aug 2008, 10:07 pm

    Tahun ni baju raya takde..sebab tahun lepas ok lagi..sedihnya..yang penting bulan puasa ni aku nak beramal dengan sebaiknya..hehehehe senyumm

    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Fri 08 Aug 2008, 10:17 pm

    baju baru ke lama x penting.. yg penting ibadah yang dituntut tu kita penuhi dan laksanakan bersungguh2.. :) tak perlu bersedih sebab xde baju baru.. fikirlah mereka2 yang tak pernah ada baju baru dan sentiasa berharap ada insan yang berhati mulia untuk sedekahkan baju buat mereka.. :)

    cik_fara
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 26
    Location : Di sisi mu
    JGR : 350
    Maritial status : Single
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 2
    Registration date : 2008-06-28

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by cik_fara on Sat 09 Aug 2008, 6:44 am

    blackrose wrote:
    cik_fara wrote:
    juadahnya mesti first puasa buat air bandung...
    fara wat air bandung camne?
    pakai air soda ek?
    ingat lg kalo kat kampong mak ni...berkumpul buka puasa...
    allahyarham paklong saye buatkan air bandung guna air soda yg gas tu...
    best sesangat...rindu nak buka pose kat kampong...
    tap skarang dah takde sape dah...
    nenek pon dah takde...yg ada cuma maklong je... hmm1

    ha ah pakai soda dengan susu cair yg colour pink....
    bestnya ada kampung..fara x de kampung bila raya balik bandar huhu....

    ajidss
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Male
    Number of posts : 256
    Age : 29
    Location : play computer games and ps2,ps3.
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-03-14

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by ajidss on Sat 09 Aug 2008, 10:02 am

    oh..pape la korang ni..makan pun nak best=best..

    chika
    d'chikaiceblendz::addicted
    d'chikaiceblendz::addicted

    Female
    Number of posts : 499
    Location : Ipoh-Kb
    JGR : 50
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-03-23

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by chika on Sat 09 Aug 2008, 5:47 pm

    bln posa thn 2007..chika dlm pantang..ya Allah..seksa nye tgk mcm2 mknan..huwaaa.. huhu sampai la raya berpantang..

    azaleadz
    Ahli Aktif
    Ahli Aktif

    Female
    Number of posts : 530
    Age : 36
    Location : KL
    Referral : petrozza73
    JGR : 410
    Maritial status : In relationship
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-08-07

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by azaleadz on Sat 09 Aug 2008, 10:23 pm

    bulan puasa tahun ni nak makan sket2.. xnak macam dulu.. asik mengikut nafsu je... pantang tengok.. heheh.. sbb nak kuruskan badan cikit.. muehehehe.. bila dah kenyang.. nak gi tarawikh pun malas.. susah2.. iskk

    ajidss
    Ahli Pendiam
    Ahli Pendiam

    Male
    Number of posts : 256
    Age : 29
    Location : play computer games and ps2,ps3.
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 0
    Registration date : 2008-03-14

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by ajidss on Sat 09 Aug 2008, 11:44 pm

    yey...yey..raya..puasa..yeye..hehehe..selamat berpuasa semua..jangan berpuasa yangyok dah la...

    Admin
    Administrator
    Administrator

    Male
    Number of posts : 885
    Age : 28
    JGR : Tak Layak !!
    Maritial status : Single
    Respek :
    Amaran :
    0 / 1000 / 100

    Mood :
    Reputation : 0
    Duit : 8
    Registration date : 2008-02-28

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by Admin on Sun 10 Aug 2008, 12:18 am

    ajidss wrote:yey...yey..raya..puasa..yeye..hehehe..selamat berpuasa semua..jangan berpuasa yangyok dah la...

    yup, betol tu..jgn bangun pagi selok periuk, tgk dalam periuk takde nasi hentam maggie plak.. haha

    Sponsored content

    Re: Menjelang Bulan Ramadhan

    Post by Sponsored content Today at 2:05 am


      Current date/time is Fri 09 Dec 2016, 2:05 am